Test na copywritera.
Jeśli
chcesz zostać copywriterem, podejmij się prostego testu. Spróbuj
napisać 1000 znaków na dowolny temat, a następnie przepisz tekst
dziesięć razy, tak by zachować główny sens, ale używając
całkiem innych słów. Gdy pomyślisz, że autor tego poradnika
zwariował – nie nadajesz się na copywritera. Pisanie w sieci
wymaga od ciebie tego typu wyzwań. Uwierz mi, że także dostałem
kiedyś takie zadanie – kolega z pracy nakazał mi przepisać
własnymi słowami tekst jałowy jak pieprz. Nie pytałem go wtedy o
to czy jest sens pisania takich bzdur w hurtowych ilościach.
Niemal
każdego dnia będziesz napotykał na zlecenia, które na pierwszy
rzut oka wydają się bez sensu. Przestań piętrzyć przed sobą
trudności i po prostu pomyśl – zrobię to z przyjemnością.
Najważniejszą
cechą skutecznego copywritera jest umiejętność błyskawicznego
znajdowania niezbędnych informacji. Nie musisz posiadać ogromnej
wiedzy, dzisiaj musisz wiedzieć gdzie znaleźć wartościowe dane.
Copywriter
musi być gotowy na wyzwania. Pewnego dnia zadzwonił do mnie klient,
dla którego redagowałem teksty na temat modeli do sklejania. Po
powitaniu przeszedł od razu do pytania
-
Czy znasz się na terrarystyce? Potrzebuję artykułu o hodowli węża
zbożowego.
Odpowiedź
mogła być tylko jedna
-
Panie Wojtku, znam się na akwarystyce, ale wąż zbożowy to mój
ulubiony gatunek.
Powiem
ci w tajemnicy, że nigdy wcześniej nie słyszałem o wężu
zbożowym. Pan Wojtek oczywiście był bardzo zadowolony z artykułu
na temat „zbożówki”.
Obecnie
w internecie jest mnóstwo wartościowych artykułów (a jeszcze
więcej nic nie wartych), dzięki którym powiększysz swoją wiedzę
na różne tematy. Bardzo wartościowa jest praca bloggerów –
hobbystów, którzy za darmo zamieszczają w internecie swoją
wiedzę. Moim zdaniem warto podjąć się każdego zlecenia, które
może wydać się ciekawe, nawet jeśli jego tytuł nic ci nie mówi.
Jeśli go przyjmiesz, masz okazję na powiększenie wiedzy oraz na
zarobienie pieniędzy, jeśli odrzucisz, nie będziesz się rozwijać,
a zleceniodawcy będą cię omijać szerokim łukiem.
Pisałem
kiedyś serię artykułów o sukniach ślubnych – jest to temat,
który faceta interesuje równie mało co wybory do parlamentu na
Malcie. Ponieważ artykuły miały stanowić serię, musiałem się
przygotować merytorycznie do ich napisania. Po pierwsze, wpisałem
frazę w wyszukiwarkę i sprawdziłem, o czym piszą serwisy
zajmujące się modą ślubną i organizowaniem wesel. Pominąłem
teksty typowo reklamowe. Popularne tematy to na przykład wybór
sukni ślubnej do figury panny młodej. Po przeczytaniu kilku tego
typu tekstów miałem już plan tego, jak mogą wyglądać moje
teksty. Trzeba się zastanowić czy tekst ma być szczegółowy, czy
ogólnikowy – ilość znaków jest przecież ograniczona. Następnie
nie pozostało nic innego jak włączyć edytor tekstu i napisać
niezbędne artykuły.
Ten
plan możesz zastosować przy każdym tekście, którego napisania
się podejmiesz.
1
analiza wyników Google
2
przeczytanie wartościowych artykułów
3
plan tekstu (główny temat, który mam zamiar poruszyć w tekście)
4
napisanie tekstu na podstawie ogólnodostępnych źródeł.
2 komentarze :
Bardzo ciekawe spostrzeżenia, sam działam w serwisie TextMarket i wiem, ile czasu wymaga merytoryczne przygotowanie...
Jeśli chodzi o zlecenia na textmarket to teraz jest ich stosunkowo mało. Zlecenie na 10 tekstów zwykle realizowałem w dwie godziny jeśli temat nie był mi znany, co innego napisanie czegoś na tematy który jest a ciekawy b dobrze nam znany.
Prześlij komentarz